Zabawki lewopółkulowe jako klucz do rozwijania mowy u dzieci.
Zabawki lewopółkulowe, zwane również układankami lewopółkulowymi, są narzędziem służącym do stymulacji lewej półkuli mózgu.
Czemu właściwie powinniśmy skupiać się na aktywizacji tej konkretnej części mózgu i jakie korzyści nam to przynosi?
Lewa półkula mózgu pełni wiele istotnych funkcji, m.in. kontroluje naszą zdolność do mówienia. Aktywizacja tej części mózgu ma zatem ogromne znaczenie dla prawidłowego rozwoju mowy u dzieci. Oczywiście lewa i prawa półkula mózgu współdziałają ze sobą, i aby obie funkcjonowały prawidłowo, konieczne jest zachowanie równowagi.
Niestety, dzisiejsze dzieci żyją w świecie, w którym dominuje aktywizacja prawej półkuli mózgu. Wpływają na to telewizory, smartfony, tablety, bombardujące dzieci obrazami. Skutkuje to nadmierną stymulacją prawej półkuli, podczas gdy lewa często jest niedostatecznie zaangażowana. Dlatego tak istotne jest wykonywanie ćwiczeń, które skupiają się na aktywizacji lewej półkuli mózgu.
Mózg - dwie półkule, różne funkcje. Jak ćwiczenia lewopółkulowe wpływają na rozwój umysłowy.
Nasz mózg składa się z dwóch półkul: lewej i prawej, które są połączone ciałem modzelowatym, umożliwiającym przepływ informacji między nimi. Chociaż obie półkule mają podobną strukturę, różnią się pod względem funkcji, które pełnią w naszym organizmie.
Prawa półkula mózgu odpowiada za szereg funkcji, takich jak kontrola lewej strony ciała, wizualizacja, wyobraźnia, intuicja, kreatywność, zdolności artystyczne, muzykalność, metaforyczność, postrzeganie obrazów, przestrzeni i kolorów, spontaniczność, całościowe myślenie, emocjonalność, dostrzeganie podobieństw, wrażenia wzrokowe oraz manipulowanie przedmiotami.
Z kolei lewa półkula mózgu odpowiada za kontrolę prawej strony ciała, język (jego tworzenie i rozumienie), myślenie logiczne, analizowanie, dokonywanie obliczeń, pisanie, szeregowanie, planowanie, skupienie na szczegółach, intelekt, racjonalność, dostrzeganie różnic, wrażenia słuchowe, węchowe, dotykowe i smakowe, odczuwanie pozytywnych emocji, przetwarzanie linearności (porządkowanie od lewej do prawej) oraz skoncentrowanie na przedmiotach ścisłych.
Podczas pisania, mówienia, czytania, liczenia, analizowania i porządkowania dochodzi do wzrostu aktywności lewej półkuli mózgu. Stosowanie ćwiczeń lewopółkulowych sprzyja zatem rozwojowi zarówno mowy, jak i funkcji intelektualnych, liczenia, czytania i pisania.
"Rodzaje ćwiczeń lewopółkulowych dla dzieci: Baw się i rozwijaj mózg swojego dziecka"
Jak można zatem bawić się i ćwiczyć z dzieckiem, aby zaktywizować lewą półkulę? Istnieje wiele rodzajów ćwiczeń lewopółkulowych, które przynoszą fantastyczne efekty. Oto kilka z nich:
-
Układanki: To jedno z najprostszych ćwiczeń lewopółkulowych. Polega na odwzorowywaniu przez dziecko wzoru lub obrazka zgodnie ze schematem, przestrzegając zasady linearności - od lewej do prawej i z góry na dół. Możemy stworzyć takie układanki samodzielnie, używając klocków lub pomponów w różnych kolorach. Ważne jest, aby przygotować dwa zestawy identycznych elementów, z jednego zestawu tworzymy wzór a drugi dajemy dziecku w celu odwzorowania stworzonego schematu. Możemy przygotować kartkę lub planszę, aby ułatwić dziecku układanie klocków lub pomponów.
-
Sekwencje: To ćwiczenie polega na układaniu ciągów elementów zgodnie z określoną zasadą lub wzorem. Dziecko może odtwarzać sekwencje klocków lub pomponów, na przykład 2 białe, 3 zielone, 1 czarne. Zadaniem dziecka jest znalezienie reguły i kontynuowanie układania elementów zgodnie z tą zasadą lub uzupełnienie brakujących elementów. Sekwencje można również odtwarzać za pomocą zabaw ruchowych lub muzycznych.
-
Relacje: Ćwiczenia relacji polegają na uczeniu dzieci rozpoznawania zależności i różnic między poszczególnymi elementami. Przykłady takich ćwiczeń to łączenie w pary identycznych elementów, szukanie różnic między obrazkami, odnajdywanie cienia różnych przedmiotów lub postaci, a także wskazywanie niepasującego elementu. Proste sortery dla dzieci, w których dziecko dopasowuje odpowiednie kształty, są świetnym przykładem ćwiczeń relacji.
-
Szeregi: Polegają na układaniu elementów w określonej kolejności, na przykład od najmniejszego do największego, od najjaśniejszego do najciemniejszego lub od najprostszego do najbardziej złożonego procesu. Przykładem prostego ćwiczenia tego rodzaju są dziecięce piramidki, gdzie elementy układane są jeden na drugim zgodnie z określoną kolejnością np. od największego do najmniejszego.
-
Kodowanie: Jest to jedno z trudniejszych ćwiczeń lewopółkulowych, ale także bardzo ciekawe i popularne w zabawach dzieci. Polega na "kodowaniu" różnych elementów, na przykład kolorując obrazek zgodnie z numerami, gdzie każdy numer odpowiada konkretnemu kolorowi. Dziecko ma za zadanie pokolorować obrazek zgodnie z określonym kodem kolorów. Możliwości kodowania są praktycznie nieograniczone. Przykładem bardzo popularnej zabawki polegającej na kodowaniu jest haft diamentowy.
-
Kategoryzacje: Ćwiczenia kategoryzacji polegają na grupowaniu elementów według określonej zasady, na przykład koloru, wielkości, kształtu czy przeznaczenia. Możemy prosić dziecko, aby podzieliło klocki według kolorów lub zabawki według określonej zasady. Możemy także poprosić dziecko o pogrupowanie przedmiotów według kształtu, rozmiaru lub celu. Możliwości są naprawdę liczne.
Ćwiczenia lewopółkulowe oferują wiele możliwości pracy i zabawy z dziećmi. To nie tylko przyjemność, ale także wspaniała okazja do wspierania ich rozwoju.
Zabawki lewopółkulowe: Kreatywne i edukacyjne propozycje dla dzieci